WEKO3
アイテム
小学生の「振り返りの質」を高める実践及びその評価 --リフレクションワークと概念型指導
https://seisen-jc.repo.nii.ac.jp/records/585
https://seisen-jc.repo.nii.ac.jp/records/5859eef9db7-6ac5-4914-82ca-982353fb52ec
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学生の「振り返りの質」を高める実践及びその評価 --リフレクションワークと概念型指導 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Practices for Enhancing the Quality of Reflection in Elementary School Students and Their Evaluation: Reflection Work and Concept-Based Instruction | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | リフレクション | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自律的学習者 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 概念型指導 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 振り返りの質 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 主体的・対話的で深い学び | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | reflection | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | autonomous learner | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | concept-based instruction | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | quality of reflection | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | proactive | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | interactive and deep learning | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
生井, 裕子
× 生井, 裕子× 中島, 久樹× 山下, 徹 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 98 | |||||
姓名 | Ikui, Yuko | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 758 | |||||
姓名 | Nakajima, Hisaki | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 759 | |||||
姓名 | Yamashita, Toru | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In today's education, the main focus is on developing children as autonomous learners who can formulate their own questions and solve problems, and exploratory learning has come to be emphasized. The purpose of this study was to examine the effectiveness of conceptual instruction combined with reflection work to improve the quality of children's reflections, from the viewpoint that high-quality reflections are important in exploratory learning. The results of the Kruskal-Wallis test showed that although the quality of the reflections increased significantly overall in the practice before combining the work with concept-based instruction, the difference tended to widen between the children whose quality increased and those whose quality did not. After combining the work with conceptual instruction, the overall quality of the reflections increased significantly, and the range of change was large. In addition, the differences among the children were smaller, indicating that the quality of reflection increased for more children. It was suggested that the development of the ability to perform high-quality reflection is important as a foundation for learning as an autonomous learner. | |||||
書誌情報 |
清泉女学院大学人間学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Human Studies Seisen Jogakuin College 号 19, p. 1-16, 発行日 2022-03-18 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 清泉女学院大学人間学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2189-3632 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12718532 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |